Satu: Maalari


Nappula lähti rannalle. Iltapäivä oli jo pitkällä. Aurinko paistoi vielä lämpimästi ja Nappula kävi rantahiekalle pitkäkseen. Hänestä oli hauskaa katsella taivaalle. Taivas oli kummallinen paikka. Se oli niin iso, ettei se loppunut koskaan. Siellä leijui paljon kaiken kokoisia pilviä. Pilvet näyttivät hauskoilta. Niissä voi nähdä erilaisia kuvia. Ihan kuin joku olisi piirtänyt ne. Nappulaa nauratti. Jostain syystä taivas teki Nappulan aina iloiseksi. Paitsi silloin kun se näytti vihaiselta ja rypisteli otsaansa. Silloin taivas oli harmaa ja täynnä mustia pilviä.

Nappula tiesi, että silloin pitää laittaa kumisaappaat jalkaan, sillä taivas saattoi heittää sadetta niskaan. Mutta nyt taivas oli kirkkaan sininen ja sinne oli joku tehnyt valkoisella värillä ison Zorron merkin.
Se näytti siltä kuin se olisi vesiväripensselillä piirretty.

Ja tuolla oli piirretty tuollaista kummallista kiehkuraa, joka näytti vappuserpentiiniltä.

Kukahan on ylettänyt maalaamaan nämä kiehkurat ja merkit”, pohti Nappula noustessaan ylös rantahiekalta. Hän puhdisti vaatteensa ja alkoi kävellä mietteissään pitkin rantaa.

Aurinko alkoi jo laskea. Rannalla istui mies pensseli kädessään. ”Mitä sinä teet?”, kysyi Nappula. ”Minä maalaan taivaanrantaa”, vastasi mies. ”Oletko sinä sellainen taivaanrannan-maalari”,kysyi Nappula mieheltä. Mies alkoi nauraa. ”Taidan minä olla vähän sellainenkin, mutta minä olen taidemaalari ja minun nimeni on Pintor”, mies vastasi. ”Tiedätkö sinä mikä se taivaanrannanmaalari oikeastaan on”, mies kysyi Nappulalta. ”Se on se joka maalaa taivaan illalla punaiseksi ja siniseksi. Ihan niin kuin nyt, katso vaikka. Oletko sinä maalannut tuon”, vastasi Nappula innoissaan. ”En ole, mutta haluaisin maalata tuon punaisen taivaanrannan tähän kankaalle, että sellaisetkin ihmiset, jotka eivät pääse tänne Etelään itse katsomaan punaista taivasta, voisivat nähdä tämän kauneuden. Siksi haluan tehdä siitä kuvan”, vastasi Pintor uneksivasti.

No mikset ota siitä valokuvaa”, kysyi Nappula. ”Katsos kun valokuvasta näkee vain yhden hetken, mutta minä haluan maalauksella kertoa miltä tämä koko auringonlasku minusta näyttää ja miltä se tuntuu. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?”, sanoi Pintor. ”En minä ihan kokonaan ymmärrä ja minun nimeni on Nappula. Mutta minä en osaa maalata näin hienoja kuvia ja siksi minä otan valokuvia ystävilleni Pohjolassa. Onko se huono asia?”, kysyi Nappula. ”Ei tietenkään. Kyllä valokuvakin voi olla ihan yhtä hyvä tunnelman välittäjä kuin maalauskin. Se riippuu siitä kuinka hyvin onnistuu saamaan oikean hetken kuvatuksi”, vastasi Pintor ja alkoi maalata.

Pintor veteli viivoja kankaalle. Tuonne punaista ja tuonne vähän sinistä. Nappula katseli ihastuneena kuinka kankaalle alkoi syntyä hieno kuva auringonlaskusta. ”Kylläpä sinä osaat maalata hienoja kuvia”, ihasteli Nappula. ” Kiitos. Mukavaa, että pidät taulustani”, vastasi Pintor. ”Voisinkohan minäkin oppia maalaamaan”, kysyi Nappula. ”Totta kai. Jokainen voi maalata ja piirtää omalla tavallaan. Minä olen harjoitellut maalaamista kauan aikaa ja nyt minun maalaamiseni näyttää tällaiselta. Mutta ei kaikkien tarvitse maalata samalla lailla. Maailmassa on paljon maalareita ja heidän kaikkien taulut näyttävät erilaisilta. Sitä sanotaan tyyliksi. Sinä voit opetella ihan omanlaisesi maalaustyylin. Tässä, ota tästä pensseli ja kokeile, ”vastasi Pintor ja ojensi Nappulalle pensselin. Nappula tarttui pensseliin ja alkoi vedellä erivärisiä viivoja uudelle tyhjälle kankaalle. Siinä he istuivat rannalla vierekkäin kaksi maalaria, Nappula ja Pintor, ja maalasivat aina pimeän tuloon asti.


 ©

Kommentit