Satu: Hengailua


Koko aamun oli satanut. Nappula istui tylsistyneenä parvekkeella. Eilen satoi ja tänään satoi. Ei Nappula ollut tällaista odottanut. Hän oli luullut, että Etelässä paistoi aina aurinko. Mutta nyt Nappula tiesi paremmin. Nyt oli talvi ja talvella Etelässä satoi. Ei tietysti joka päivä satanut, mutta aina silloin tällöin. Ei sade Nappulaa haitannut. Hänestä oli mukavaa mennä vesisateeseen kävelemään. Sateella kaikki näytti erilaiselta. Mutta Nappulasta ei ollut mukavaa olla yksin. Ja sateella kukaan ei ollut missään ja kaikki olivat jossain. Se oli vähän hassusti sanottu, mutta siltä Nappulasta nyt tuntui.
Nappula istui parvekkeella ja huokasi syvään. Hän katseli ympärilleen ja äkkiä hän huomasi jotain kiinnostavaa: valkoinen pulu istui vastapäisen talon ikkunalaudalla. Eihän se istuminen siinä kiinnostavaa ollut, siellähän se pulu oli istunut monta kertaa aikaisemmin. Oikeastaan se istui ikkunalla aina aurinkoisena päivänä. Mutta kiinnostavaa oli se, että pulu oli tullut takaisin. Nappula ei tiennyt missä pulu oli ollut, mutta sitä ei ollut näkynyt moneen päivään.
Hola. Minä täällä Nappula. Istun täällä vastapäisellä parvekkeella. Mitä sinulle kuuluu?”, huusi Nappula kovalla äänellä. Pulu katseli hetken ympärilleen, kohautti sitten olkapäitään ja asettui istumaan samaan asentoon kuin missä se oli ollutkin. ”Täällä. Katso tänne”, huusi Nappula uudestaan ja huitoi käsiään päänsä päällä. Pian pulu huomasikin Nappulan. ”Tunneko minä sinut”, se kysyi. ”Et vielä, mutta nythän tässä tutustutaan. Minä olen Nappula ja asun tässä asunnossa. Olen kotoisin Pohjolasta. Mikä sinun nimesi on ? Ei kun ¿como te llama? ”, sanoi Nappula. Hän oli ylpeä siitä, että oli oppinut vähän Etelän kieltä. ”Minun nimeni on Paloma. Olen kyyhkynen vaikka kaikki luulevat minun olevan pulu. Mutta minä olen jalosukuisesta kyyhkyperheestä ja olen kyyhkynen”, vastasi valkoinen pulu. ”Ahaa,”vastasi Nappula ja jatkoi:”Mikä se jalosukuinen on?” ”Se on pitkä juttu, selitän sitten joskus”, vastasi Paloma nopeasti. ”Mitä sinä siellä teet? Olen nähnyt sinut monta kertaa siinä samalla ikkunalla”, kysyi Nappula. ”Kunhan hengailen”, vastasi Paloma. ”Ahaa”, sanoi Nappula ja ihmetteli mitä se hengailu oikein mahtoi tarkoittaa. Se oli varmaan Etelän kieltä ja siksi Nappula ei ymmärtänyt mitä sana tarkoitti.
Äkkiä Paloma alkoi kertoa kuinka se oli tuntenut itsensä kovin yksinäiseksi istuessaan siinä ikkunalla päivää paistattelemassa. Ympärillä oli lennellyt paljon puluja, mutta ne eivät olleet tulleet Paloman seuraan, olihan Paloma kyyhky ja parempaa väkeä. Pulut olivat ihan tavallisia lintuja. Paloma oli kuitenkin alkanut lennellä pulujen mukana ja vähitellen pulut olivat ottaneet sen porukkaansa. 
Siinä Paloma oli sitten pyörinyt pulujen kanssa kunnes ne olivat lähteneet toiseen kaupunkiin. ”Pyörittekö te ympyrää”, keskeytti Nappula ja katsoi Palomaa otsa kurtussa. ”Ei tietenkään. Pyöriminen ei tarkoita pyörimistä vaan hengailua”, vastasi Paloma ja aikoi jatkaa tarinaansa. ”Anteeksi nyt, mutta mitä se hengailu oikein on”, kysyi Nappula taas. ”Se tarkoittaa, että vietetään aikaa yhdessä ja tehdään kaikenlaisia juttuja yhdessä. Se on sellainen sanonta, että pyöritään porukassa. Eikä sillä tarkoiteta, että koko joukko pyörisi ympyrää vaan, että ollaan yhdessä”, vastasi Paloma ja jatkoi kertomustaan. Nappula jäi miettimään Paloman sanoja. ”Miksi sinä et sitten sanonut, että olit pulujen kanssa ulkona lentelemässä”, kysyi Nappula keskeyttäen taas Paloman kertomuksen. ”No kun katupulut puhuvat sillä tavalla. Sillä tavalla puhutaan kun kuljetaan jengissä, siis isommassa ryhmässä”, vastasi Paloma. ”Ahaa”, vastasi Nappula. Nappula ei ymmärtänyt miksi piti puhua eritavalla, kun oli jossain ryhmässä tai kun oli vain kahdestaan. Mutta ehkä sekin oli niitä Etelän tapoja. Etelässä oli muitakin erilaisia tapoja kuin Pohjoisessa, joten Nappula päätti unohtaa koko asian. Hän voisi sitten kotona pyytää Lennarttia selittämään mitä Paloma oli oikein tarkoittanut. Lennart oli hyvä selittämään asioita.
Paloma jatkoi kertomustaan, kuinka pulut olivat lähteneet ja hän oli päättänyt palata kotiin. Ja siinä hän nyt istui ikkunallaan yksin. ”Mutta ethän sinä ole yksin. Minähän olen sinun kanssasi tässä parvekkeella. Sinähän voisit lentää tänne minun luokseni kylään niin minä voisin tarjota sinulle oikein maukkaita auringonkukansiemeniä”, sanoi Nappula. Paloma mietti hetken ja pyrähti sitten lentoon. Se lensi suoraan Nappulan viereen parvekkeelle. Siinä he sitten istuivat juttelemassa pitkälle iltaan asti. Välillä Nappula haki lisää siemeniä ja vettä, ja juttu jatkui. Äkkiä Nappula kysyi:”Hengaillaanko me nyt?” ”Kyllä me hengaillaan”, vastasi Paloma. Nappula hymyili tyytyväisenä. Hän uskoi ymmärtävänsä mitä hengailu oikein tarkoitti. Se oli oikeastaan aika mukavaa, se hengailu.
 ©

Kommentit